Resolução de problemas aritméticos: método analítico ou sintético? O que revelam as revistas e documentos oficiais alagoanos (1924-1930)

Elisabete Pereira Fernandes, Mercedes Carvalho

Resumo


Solving arithmetic problems: analitic method or synthetic ? what the official Alagoan magazines and documents (1924-1930)

Resumo

Este artigo é parte da dissertação de mestrado defendida por Fernandes (2017) que objetivou investigar quais métodos pedagógicos, sintético ou analítico, figuravam nos documentos oficiais - programas de ensino e nas revistas de ensino de Alagoas das décadas de 1920 e 1930, que orientaram o ensino de problemas aritméticos. Tratou-se de uma pesquisa de cunho historiográfico que tomou como base os princípios da história cultural. O referencial teórico-metodológico que fundamentou as análises foram os estudos de Chartier (1990); Chervel (1990); De Certeau (2014); Mortatti (2009); Valente (2015) entre outros. As análises indicaram que, apesar das iniciativas pela pedagogia intuitiva, o método sintético norteou a abordagem para a resolução de problemas no ensino primário alagoano.

Palavras-Chave: História. Educação Matemática. Alagoas. Problemas Aritméticos

 

Abstract

This article is part of a Master’s degree dissertation defended by Fernandes (2017), whose aim was to analyze which pedagogical methods – synthetic or analytical – were present in official documents, that is, in teaching programs and education journals in Alagoas in the 1920’s and 1930’s, which guided the teaching of arithmetic problems. The study had a historiographical approach based on the principles of cultural history. The theoretical framework was founded on studies by Costa (1931), Chervel (1990), Mortatti (2009), de Certeau (2014), Valente (2015) and among other. The analyses pointed out that, despite initiatives with the intuitive method, the synthetic method led the approach to problem solving in primary schools in Alagoas. 

Keywords:  History. Mathematics Education Alagoas. Arithmetic Problems 

 



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ISSN Eletrônico: 2237-0315              ISSN Impresso: 1981-9269

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